Sjöqvist Skor information

Köpvillkor

Fullständiga köpvillkor

Leveranser och avbeställning

sjoqvistskor.se orgnr: 556223-9052. Leveranser sker i samarbete med DHL, samt deras samarbetspartners. Om du betalar med kreditkort har du möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen.

Fri frakt vid beställning över 995kr, vid ordervärden på 995 kr eller lägre kostar leveransen 39 kr. Leveranstiden för lagervaror är normalt 2-5 arbetsdagar. Leveranser av beställningsvaror kan ta längre tid. Se respektive produkt för leveranstid. Sjoqvistskor.se är betalnings ansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpvillkor.

Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att mottaga beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Sjoqvistskor.se antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Sjoqvistskor.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt. Vid eventuell leveransförsening kontaktar vi kunden utan dröjsmål. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.

Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mail för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst. Orderbekräftelsen innehåller information om leveranstidpunkt, totalpris med specificerat moms, de fullständiga (vid köptillfället aktuella) köpvillkoren och en länk till din orderstatussida där du alltid kan följa din order.

Betalning

Du kan välja mellan att betala med kort, direktbankbetalning, faktura eller delbetalning. Betalning är endast möjlig för boende i Sverige.

Betala med kort

Betala med Visa eller MasterCard konto-/kreditkort tryggt och säkert över Internet direkt i samband med din beställning. Din betalning förmedlas av Escter med säker kryptering. Dina kortuppgifter sänds direkt till bank och kan ej läsas av annan än din bank. Sjoqvistskor.se hanterar inga kreditkortsnummer. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning. Vid betalning med konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Betalning via Escter sker till C.G. Sjöqvists Skomakeri Aktiebolag som äger varumärket Sjoqvistskor.se och denna webbplats.

Betalning med faktura

Med fakturabetalning kan du handla idag och betala efter leverans, utan faktureringsavgift. Väljer du att betala med faktura skickas dina varor till din folkbokföringsadress, när vi skickar ut dina varor skickar vi även ut din faktura och du har då 14 dagar på dig att betala. Du måste vara folkbokförd på den adress dit du vill få leverans för att kunna handla med faktura. Fakturorna överlåtes till Ecster (Handelsbanken Finans) och skall betalas till Ecster. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker. Läs villkor för faktura. Läs mer om Ecster faktura på www.ecster.se.

Delbetala din beställning 

Genom vårt samarbete med Ecster (Handelsbanken Finans) kan du delbetala ditt köp. Du väljer själv hur stort köp- utrymme du vill ha (upp till 50 000 kr). Ditt köputrymme läggs upp på ett konto hos Ecster. I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Ecster en sedvanlig kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet. Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad. Läs villkor för delbetalning. Läs mer om Ecster delbetalning på www.ecster.se.

Priser

Alla priser som visas på Sjoqvistskor.se är inklusive 25 % moms.

Beställning

När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Sjoqvistskor.se påbörjar fullgörandet av beställningen och blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför ditt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den leveranstid sjoqvistskor.se anger i kassan. Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla på Sjoqvistskor.se.

Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att sjoqvistskor.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. sjoqvistskor.se reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Sjoqvistskor.se att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.

Reklamationsvillkor

Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor vid när du tar emot din leverans för att kontrollera att denna är riktig och felfri. När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst via e-post support@sjoqvistskor.se telefon 036-161342 Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Defekta produkter som returneras till Sjoqvistskor.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall fel ej kan påvisas utgår en avgift om 100:- + frakt tur och retur. sjoqvistskor.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.

Om en vara är transportskadad skall sjoqvistskor.se kontaktas inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället räknas alltid som skälig tid. Konsumenten har ett års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Ångerrätt

Du som kund har rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka in namn och kontaktuppgifter till Sjoqvistskor.se. Lämna ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut ångra köpet.

Nedan finns en länk till en mall för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller.

Konsumentverkets mall

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Vill du som kund utnyttja din ångerrätt skall du kontakta Sjoqvistskor.se via e-post info@sjoqvistskor.se eller telefon 036-161342 för att få en adress att skicka varan till. Efter anmäld ånger ska konsumenten skicka varan till sjoqvistskor.se inom 14 dagar. Returfrakten bekostas av konsumenten.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder).

Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Sjoqvistskor.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.

Återbetalning

Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Outhämtat paket

I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, debiteras vi en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället och tillbaka, samt en administrativ avgift. För att täcka upp för denna kostnad samt vår egen hanteringskostnad debiterar vi kunden för närvarande 150 kr per outhämtat paket.

Personuppgifter

Vi hanterar personuppgifter enligt bestämmelserna i PUL (Personuppgiftslagen). När du blir handlar hos sjoqvistskor.se registreras dina uppgifter för att du skall kunna utföra köpet. När du köper en vara av oss godkänner du vårt avtal. sjoqvistskor.se behandlar all personlig information konfidentiellt. Vissa uppgifter kan i samband med betalning lämnas ut till våra samarbetspartners för faktura- respektive kortbetalning för att du skall kunna genomföra betalning. Dina uppgifter lämnas aldrig ut till annan tredje part. Vi kan använda dina uppgifter för att skicka reklam till dig angående denna butik och andra butiker som ingår i vårt företag. Du har alltid rätt att avböja sådana utskick, rätt att begära att få ta del av dina uppgifter, eller ta bort de uppgifter vi har registrerat om dig. För att ta del av din information maila sjoqvistskor.se

Transportskadat gods

Om en vara från sjoqvistskor.se  skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas till sjoqvistskor.se inom skälig tid från mottagandet. Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportbolaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.

Produktinformation

sjoqvistskor.se förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Observera att bilderna på webbplatsen kan skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator.

Samtliga produkter går att använda i Sverige.

Force Majeure

Sjoqvistskor.se skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpavtalet och erbjudas att häva köpet.

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir i Sjoqvistskor.se egendom tills dess full betalning erlagts.

Tillämplighet

Dessa köpevillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se. Sjoqvistskor.se ingår ej avtal med kunder som är under 18 år, utan målsmans godkännande.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Lagval

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Sjoqvistskor.se förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras. Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.

Frågor

Vid frågor kontakta kundtjänst via: support@sjoqvistskor.se eller tel 036-161342

Vi använder oss utav DHL som logistik partner.

Vanligtvis tar frakten från oss till dig som kund ca 3-5 arbetsdagar.

 

 

Retur & Byten

Du alltid full returrätt och öppet köp på alla skor som du handlar hos oss. Du har full returrätt inom 14 dagar. All återbetalning sker via Escter inom 30 dagar. Varan måste returneras i originalskick.

Byte av vara

Vid byte av vara står vi för returen, mejla bara support@sjoqvistskor.se så skickar vi en färdigifylld retursedel. Förutsättning för byte är att varan är oanvänd och att kartongen är i samma skick som när den mottogs.

Reklamation

Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss på support@sjoqvistskor.se inom 30 dagar så hjälper vi dig. Varan ska tillsammans med en skriftlig beskrivning av felet/bristen återsändas väl emballerad och i originalförpackning med bifogad beskrivning av felaktigheten. När vi mottagit varan och godkänt reklamationen gör vi något av följande:

• Reparerar varan (om möjligt)
• Skickar en ny felfri vara.
• Återbetalar dig för köpet

Vid all retur

Mejla support@sjoqvistskor.se för retursedel. Fyll i retursedeln med begärda uppgifter. Packetera varan väl.  All återbetalning sker inom 30 dagar. Lämna in paketet där du hämtade ut det så skickas det tillbaka till oss. Tänk på att packa in kartongen i något då vi debiterar dig 100 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut.

Eventuell tvist

Vi kommer att följa Allmänna Reklamationsnämnden vid eventuell tvist.

Övrigt

Sjoqvistskor.se reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av teknisk data som står utanför vår kontroll. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket (www.konsumentverket.se).
Har du några frågor kring våra köpvillkor, tveka inte att kontakta oss på telefon 036-161342 eller support@sjoqvistskor.se 

 

Vi bryr oss om våra kunder så har du några funderingar tveka inte att höra av dig 🙂 

 

Våra butiker

Klostergatan 10, Jönköping

Tel: 036-161342


 


Böda, Öland

Stängt för säsongen och öppnar åter sommaren 2017